Πέμπτη 17 Νοεμβρίου 2011

Πίσω γορίλα!

Φωτογραφία: http://www.fotosearch.com

Για να θυμούνται οι παλαιοί και να μαθαίνουν οι νέοι…

Τα φώτα σβήνουν, το ακροατήριο παρακολουθεί με κομμένη ανάσα…

Αν γυρίσουμε πίσω στον χρόνο (όχι πολύ, ακόμη και σήμερα συναντάμε θεάματα τύπου μπουλουκιού, όχι πλέον σε αλάνες της πόλης -έχουν χτιστεί κι αυτές…- αλλά σε πλατείες χωριών ή ρημαγμένους αστικούς πολυχώρους που χρησιμοποιούνται για να προσφέρουν στον ιδιοκτήτη οτιδήποτε είναι μεγαλύτερο από μηδενικό εισόδημα) θα βρεθούμε μπροστά σε ανθρωπόμορφους γορίλες, η εμφάνιση των οποίων φέρνει στο μυαλό μας στιγμές από την καθημερινό πανδαιμόνιο... αλλά και πρόσωπα που συναναστρεφόμαστε στην καθημερινή μας ζωή!

Ορισμένοι μάλιστα από αυτούς τους γορίλες (ή αυτές, υπάρχουν και γυναίκες που παίζουν το ρόλο του γορίλα!) μπορούν να συναντηθούν λίγο αργότερα πίσω από κυλικεία ή στο ταμείο της επιχείρησης να κόβουν εισιτήρια για την επόμενη παράσταση.

Πιστή φίλη του γορίλα είναι η Ταμάρα (και στο «Βαγγελιώ» μπορεί να ακούει αν τη φωνάξετε), το "κορίτσι της ζούγκλας". Σε ορισμένες μάλιστα περιπτώσεις (και ανάλογα πάντα με το μπάντζετ του επιχειρηματία και επειδή αυτές οι επιχειρήσεις είναι συνήθως οικογενειακές) μπορεί η Ταμάρα, το κορίτσι της ζούγκλας να είναι το ίδιο και το αυτό πρόσωπο με το γορίλα που συνήθως εμφανιζόταν στο δεύτερο μέρος της παράστασης: εξάλλου υπάρχουν πολλές γυναίκες με πρόβλημα τριχοφυΐας, υπάρχει μάλιστα και ένας -ακραίος και άδικος!- συσχετισμός: σύμφωνα με το Μείζον Ελληνικό Λεξικό Τεγόπουλου-Φυτράκη, «Γορίλλαι», ήταν το όνομα δήθεν τριχωτών γυναικών (προφανώς πιθήκων) της Αφρικής.

Υπάρχει μια «ακριβή» βερσιόν του πολυθεάματος σύμφωνα με την οποία η Ταμάρα μεταμορφώνεται από κορίτσι (έστω και της ζούγκλας) σε γορίλα... Αυτό όμως απαιτεί υψηλή τεχνολογία που ενίοτε υπερβαίνει την τεχνογνωσία των μπουλουκιών, οπότε περνάμε στο second-best, ήτοι τη φτωχότερη έκδοση, με βάση την οποία υπάρχει σιδηροδέσμιος στο κέντρο της σκηνής ένας γορίλας, ο οποίος κάποια στιγμή σπάει τις αλυσίδες και ελευθερώνεται σπέρνοντας τον τρόμο στους θεατές.

Οι ελπίδες των οργανωτών είναι να υπάρχουν στο κοινό μικρά παιδιά ή γυναίκες (που υποτίθεται ότι) φοβούνται εύκολα, ώστε να μεταφερθεί σε όλο τον χώρο ένα αίσθημα πανικού. Αν δε βρεθούν άτομα από αυτές τις τόσο κρίσιμες για την επιτυχία της παράστασης κατηγορίες, αναλαμβάνει ο παρουσιαστής του προγράμματος (συνήθως είναι πατέρας της Ταμάρας και αδελφός του γορίλα…) που ζητά από τον γορίλα να απομακρυνθεί και να αφήσει τους θεατές να ζήσουν-φύγουν: τότε είναι που του φωνάζει "πίσω, πίσω γορίλα" (*). Κατά έναν παράξενο τρόπο, ο γορίλας που μιλάει ελληνικά και συνήθως παρουσιάζει δείγματα «ανθρωπιάς» (!), πείθεται και πάνω που οι θεατές περιμένουν μια καταληκτική εξέλιξη με ηθικοπλαστικό δίδαγμα, ακούγεται η φωνή του πατέρα της Ταμάρας που πληροφορεί τον κόσμο ότι «η παράσταση τελείωσε».

Αν έχετε πιάσει τον εαυτό σας να λέει «πίσω γορίλα» περισσότερες από δύο φορές το μήνα, δεν πάει καλά η πατρίδα μας!

(*) Τα πλήρη λόγια του παρουσιαστή είναι: Πίσω γορίλα… άτιμο παιδί θα μου κλείσεις το τσαντίρι!

12 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Τρεις φορές την τελευταία εβδομάδα είναι πολύ ανησυχητικό;
Εκτός από το γορίλα και την Ταμάρα, νομίζω οτι θα χρειαστούμε και τον Κουταλιανό (από ήρωες των μπουλουκιών).
Νώντας

Ανώνυμος είπε...

Εμένα όλοι αυτοί οι ήρωες των μπουλουκιών με μελαγχολούν.
Έφη

Κωνσταντίνος Ν. Ιωαννίδης είπε...

Ανησυχητικό είναι, Νώντα, αλλά δεν μπορείς να κάνεις κάτι επ' αυτού. Οπότε ανέξου το (και όχι απόλαυσέ το)!

Κωνσταντίνος Ν. Ιωαννίδης είπε...

Έφη,
Μάλλον θα σε μελαγχολεί και η κατάσταση στη χώρα που θυμίζει μπουλούκι.

Ανώνυμος είπε...

Κωνσταντίνε, για μία ακόμη φορά ο "γορίλας" σου με ξεπέρασε.
Με ερέθισε το παιχνίδισμα με το χρόνο, ας γυρίσουμε πίσω για να δούμε το σήμερα.
Με συνεπήρε ο κεντρικός ήρωας που δεν είναι ο γορίλας, ούτε καν η Ταμάρα, αλλά ο μπαμπάς της Ταμάρα και αδελφός του γορίλα.
Με ταρακούνησε, η (ασυνείδητη) προτροπή σου να ταυτοπροσωποποιηθεί ο αναγνώστης, με έναν ήρωα του μπουλουκιού, εν προκειμένω το μπαμπά της Ταμάρα (και αδελφό του γορίλα).
Με απογοήτευσε η (συνεπής) απαισιοδοξία σου ότι η παράσταση τελειώνει......

Ξέρεις, γράφω και εγώ μια ιστορία πάνω σε κάτι, που με ξεπερνά, με ερεθίζει, με συνεπαίρνει με ταρακουνά και στο τέλος με απογοητεύει (οποιαδήποτε ομοιότητα με το κείμενό σου είναι συμπτωματική).

Θέλω όμως να σου εκμυστηρευθώ κάτι, ως γνώστης και ειδικός των μπουλουκιών με αρκούδες, καμήλες, πιθήκια, κλόουν και σαλτιμπάγκους: το θέαμα, δεν είναι τίποτε άλλο παρά η προβολή του "εγώ" του καθένα από τους θεατές, συμπυκνωμένη σε μία συνιστώσα, τον ήρωα του θεάματος. Πρόκειται για δύο παράλληλες ευθείες, αυτή των θεατών και αυτή του θεάματος, που όμως τέμνονται, ναι πίστεψέ με, τέμνονται στον ήρωα, για παράδειγμα τον γορίλα της ιστορίας σου. Και υπάρχει κάπου στο χρόνο (κράτησε το αυτό: στο χρόνο όχι στο χώρο), ο δυστυχής κατ' εμέ αδελφός του γορίλα (και μπαμπάς της Ταμάρα, έπιασες ελπίζω το υπονοούμενο), να φωνάζει: "πίσω γορίλαααα"

Ο συνοδοιπόρος σου Γρηγόρης

Κωνσταντίνος Ν. Ιωαννίδης είπε...

Γρηγόρη (τώ όντι συνοδοιπόρε μου),
Εκτιμώ από βάθους καρδίας τη συμμετοχή σου και ενημερώνω (ή μήπως προειδοποιώ;) τους ανύποπτους επισκέπτες του blog ότι πάντα υπάρχουν κρυμένοι θησαυροί στα κείμενά σου.

Ανώνυμος είπε...

Μου θύμισες τώρα το Κιγκ Κογκ με την Τζέσικα Λαγκ (του 1976). Βάλαμε έξτρα πανί στην οθόνη του ΑΣΤΡΟΝ, ο τεχνικός πάνω από τη μηχανή για τη πρώτη ταινία στην Ελλάδα σε τρισδιάστατο. Και νάσου τα ελικόπτερα και νάσου τα φαντάρια να προσπαθούν να σώσουν την Τζέσικα που είχε ερωτευθεί ο γορίλας - λόγω του σκισίματος στο φόρεμα. Και να πετάει βράχους ο γοριλάκος. Και να βρυχάται...μέχρι που ένας θεατής δεν άντεξε και φώναξε: ΠΙΣΩ ΓΟΡΙΛΑ.

Το παραπάνω είναι ο μύθος που ακολουθούσε την παραπάνω ατάκα. Αν υποψιαστώ ότι τόσο καιρό με κοροϊδεύατε επειδή ήμουν ο μικρός αδελφός θα πηδηχτώ από το παράθυρο.

Πέτρος

Ανώνυμος είπε...

Καλέ μου Κωνσταντίνε

Σε σκεφτόμουνα χθες. Η απουσία σου από τα Networks είναι αισθητή.

Ναι. Η Πατρίδα μας δεν πάει καλά. Αυτό είναι το μόνο βέβαιο - δυστυχώς.
Το θέμα είναι όλοι εμείς τί κάνουμε?
Εσύ το παλεύεις με το δικό σου τρόπο. Κι εγώ με τον δικό μου.
Μοναξιά δηλαδή.

Ίσως να μη θέλουμε να δούμε την πραγματικότητα. Ίσως να φοβόμαστε να τη δούμε ή ακόμα και να την μοιραστούμε.

Όμως υπάρχει ελπίδα! Αργοπεθαίνει, αλλά υπάρχει.

Να είσαι πάντα καλά!

Σόνια

Κωνσταντίνος Ν. Ιωαννίδης είπε...

Σόνια,
Παρακαλώ να τα πεις στο γορίλα οτι υπάρχει ελπίδα, όχι σε εμένα!

Κωνσταντίνος Ν. Ιωαννίδης είπε...

Όχι Πέτρο, δεν είναι καθόλου μύθος... μείνε μακριά από το παράθυρο.
Εξάλλου ο αγαπημένος μου Νίκος Δήμου που έχω εμπιστοσύνη στη γνώμη του και δε λέει ποτέ ψέμματα, με διαβεβαίωσε οτι ο γορίλλας ζει!

Ανώνυμος είπε...

Πρέπει όμως να ομολογήσεις οτι το "πίσω γορίλλα!" κρύβει μέσα του μια λεβεντιά.
Σκέψουν πώς θα ακουγόταν το "πίσω λαγέ"...
Ξανθή

Ανώνυμος είπε...

Ζει και γελα με τους ασχετους.ο ιδιοκτητης του θεαματος οχι.