Δευτέρα 18 Νοεμβρίου 2013

De Docta Ignοrantia (*), επαναφορά




Σε ένα ολοσκότεινο περιβάλλον, περπατώ σκουντουφλώντας σε πεσμένα σώματα άλλων που μετά από κοπιώδη αλλά, προφανώς, ατελέσφορη αναζήτηση, έγειραν και βασίλεψαν αποκαμωμένοι από την προσπάθεια.

Κάπου-κάπου αναλαμπές στιγμιαίας διάρκειας κάνουν την εμφάνισή τους στον ολοσκότεινο ουρανό και μετά εξαφανίζονται και ξεχνιούνται. Αυτές οι λάμψεις αφήνουν πίσω τους εκλάμψεις υποτιθέμενης γνώσης που λίγο αργότερα είναι πια ολοσχερώς χαμένη στο σκοτάδι και προοικονομούν την τελική εγκατάλειψη του νου…

Τόσος κόπος για να κερδηθεί γνώση που αφήνει παγερά αδιάφορο το σύμπαν: άρα, προς τί αυτό το αδιάκοπο κυνήγι; Η λόγια άγνοια συναντά την ιερή γνώση, σφιχταγκαλιάζονται και κλείνουν πονηρά η μία το μάτι στην άλλη:

Η αλήθεια έχει αξία στη ζωή, όχι η γνώση…


(*) Περί της λογίας άγνοιας
De docta ignorantia: Πραγματεία του Γερμανού ιερωμένου Nikolaus von Cusa, εκλατινισμένα Nicolaus Cusanus (1401-1464), φιλόσοφου, μαθηματικού, καρδινάλιου του Μπρίξεν (Brixen) και ικανού πειραματικού επιστήμονος, στην οποία υποστηρίζει ότι η ανθρώπινη γνώση είναι μόνο υποθετική και η ανθρώπινη σοφία έγκειται στην αναγνώριση της άγνοιας.



Μπορεί να κουράστηκε το σαρκίο μου, μπορεί κι εγώ να βολεύτηκα από την εύκολη λύση της υποχώρησης άνευ όρων από έναν άνισο αγώνα, όπου βρέθηκα χωρίς τη θέλησή μου: ποιός με έσπρωξε στην αρένα την ώρα που διάβαζα αμέριμνος την αθλητική μου εφημερίδα;

Αυτήν την ώρα που πλησιάζουν οι λέοντες πρέπει να πάρω κρίσιμες αποφάσεις. Για να είμαι ειλικρινής, δεν τους έχω δει ακόμα με τα μάτια μου τους λέοντες, ούτε άκουσα βρυχηθμούς ή έστω μουγκρητά. Απλώς έμαθα για την επικείμενη έλευσή τους από τους άλλους τρόφιμους της αρένας και τα ΜΜΕ της εποχής. Επομένως, υποθέτω οτι δεν θα αργήσουν και, άρα, η γνώση μου βασίζεται σε υποθέσεις.

Τί καλά που ένοιωθα οτι δε γνώριζα τίποτα και προχωρούσα στο βίο με άγνοια φόβου: το καλύτερο κοσμικό υποκατάστατο στην άγνοια φόβου που υποχωρεί όσο μεγαλώνουμε είναι η γνώση θανάτου, αλλά διατίθεται αποκλειστικά σε επιλεγμένους αγιορείτες μοναχούς και δεν υπάρχει πρόσβαση σε αυτό...

Δεν υπάρχουν σχόλια: